Locatie: Oostkamp.

Biologisch Gecertificeerd sinds: 1995.

Aard van het bedrijf: Vennootschap BVBA.

Aantal werknemers: 25.

Producten: Vegetarische en veganistische burgers & spreads.

Een korte geschiedenis en filosofie van de boerderij

Alles begon in Afrika in de jaren tachtig toen Katrien Steeman en haar man Stefaan Deraeve, beiden verpleegkundigen, naar Rwanda trokken voor de burgerdienst van Stefaan. Ze kwamen terecht in een streek waar geen vlees en nauwelijks groenten te vinden waren. Al vlug beslisten ze om zelf te gaan tuinieren, biologisch, want ook kunstmest was niet voorhanden.

Als verplegers hadden ze kennis van het combineren van de juiste voedingsproducten. Ze combineerden zaden, groenten en peulvruchten en werden uit noodzaak vegetariër. Ze leerden creatief nadenken over voeding en voedingsbehoeften en hoe deze met beperkte middelen te bevredigen. Terug in België perfectioneerde Katrien haar recepten voor vegetarische bioburgers. Haar creatieve kookkunsten legden de basis voor wat later het bedrijf ‘La vie est belle’ zou worden.

Creatief koken zit ook Lieven Deraeve, één van de zonen, in de genen. Lieven volgde een koksopleiding en neemt sinds enkele jaren het voortouw in de proefkeuken van het bedrijf.
In de productiehal valt het op dat er nog heel wat werk manueel wordt verricht. La vie est belle kiest er ook bewust voor om mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt te werk te stellen. Zo werken er bijvoorbeeld mensen met een autismespectrum. La vie est belle wil de zorgzaamheid van het biologisch-vegetarisch ondernemen doortrekken naar het zorgzaam omgaan met hun maatschappelijk weefsel. Daarbij is er de overtuiging dat elke persoon een meerwaarde heeft.

La vie est belle gelooft in bio en fairtrade en niet in de industriële manier van voedsel produceren. Voeding wordt gebanaliseerd en is steeds goedkoper worden, terwijl het net iets heel intiems is. Je voedt en verzorgt er je lichaam mee.

La vie est belle gelooft dat mensen opnieuw bewuster zullen worden van de waarde van voeding en meer zullen willen besteden aan kwalitatieve producten. Die meerkost zorgt er net voor dat boeren een respectvolle prijs krijgen voor hun producten en dat de ingrediënten van die producten in harmonie met de natuur kunnen worden gekweekt en zonder additieven op het bord van de consument kunnen worden gepresenteerd.

Het proeft niet alleen superlekker, op die manier sluiten ze de zorgzame cirkel van boer tot bord.